print
De ce descentralizare?
09.08.2010

Descentralizarea puterii ÅŸi asigurarea autonomiei locale este una din priorităţile actualei guvernări ÅŸi unul din obiectivele definite în documentul de reforme „Relansăm Moldova", prezentat partenerilor de dezvoltare la Bruxelles. Mai mult decât atât, obÅ£inerea asistenÅ£ei tehnice externe este condiÅ£ionată ÅŸi de promovarea reformei de descentralizare.

Principalul scop al descentralizării este de a oferi servicii publice de mai bună calitate, la un preÅ£ mai redus, concomitent cu modernizarea structurilor care furnizează aceste servicii. Până în prezent au avut loc anumite acÅ£iuni de descentralizare, dar ele erau sporadice, selective ÅŸi nesistematice, urmând mai degrabă formularea de răspunsuri la condiÅ£ionări externe, ÅŸi mai puÅ£in urmărind un obiectiv strategic de reformă politică a statului ÅŸi a societăţii. Descentralizarea a fost tolerată doar în măsura în care efectele sale nu au contrazis modelul ierarhic al administraÅ£iei de stat, singura structură investită cu atribuÅ£ii de dirijare a proceselor economice ÅŸi administrative.

Descentralizarea pleacă de la premisa că autorităţile administraÅ£iei publice locale sunt mai în măsură să răspundă necesităţilor cetăţenilor, cunoscând mai profund problemele lor, dar ÅŸi cele mai bune căi pentru rezolvarea acestora. Descentralizarea înseamnă apropierea deciziei de cetăţean, luarea unor decizii mai adecvate necesităţilor lui. O serie întreagă de servicii publice sunt furnizate mai eficient la nivel local. Învăţământul preuniversitar, asistenÅ£a socială, alimentarea cu apă ÅŸi infrastructura rutieră sunt doar câteva din serviciile publice pentru care autorităţile administraÅ£iei publice locale sunt cele mai indicate să ia decizii privind alocarea resurselor.

Descentralizarea nu este un scop în sine, ci o metodă de a furniza servicii publice mai eficiente, în corespundere cu cerinÅ£ele ÅŸi preferinÅ£ele beneficiarilor. Nici un sistem centralizat nu poate răspunde varietăţii nevoilor comunităţilor locale la fel de bine ca autorităţile locale. Totodată, structurile guvernului îÅŸi vor păstra, în cele mai multe domenii, doar atribuÅ£ii de reglementare, inspecÅ£ie ÅŸi control.

Descentralizarea este definită ca fiind transferul, de la autoritatea centrală la autorităţile locale, a competenÅ£elor, precum ÅŸi a resurselor financiare necesare. Nu există descentralizare decât în condiÅ£iile în care competenÅ£ele trecute în sarcina autorităţilor locale - primării, consilii locale sau consilii raionale - sunt însoÅ£ite de alocările bugetare corespunzătoare. DeÅŸi acest principiu stă la baza Legii privind descentralizarea administrativă, el nu se respectă. De aceea, odată cu delimitarea competenÅ£elor, trebuie aprobat ÅŸi mecanismul de acoperire financiară. În acest sens, Guvernul intenÅ£ionează să finalizeze noua redacÅ£ie a Legii privind finanÅ£ele publice locale.

 

Modernizarea administraţiei şi creşterea capacităţii unităţilor administrativ-teritoriale

Un obiectiv fundamental al descentralizării este creÅŸterea capacităţii administrative a localităţilor ÅŸi raioanelor (definită ca fiind suma tuturor resurselor aflate la dispoziÅ£ia unităţii administrativ-teritoriale - umane, financiare, materiale), care trebuie să devină mai competitive. Obiectivul nostru este de a transforma administraÅ£ia publică centrală ÅŸi locală într-o administraÅ£ie eficientă ÅŸi performantă.

Modernizarea administraÅ£iei este necesară, dacă dorim să valorificăm fondurile, la care recent s-a deschis accesul. Dacă nu reuÅŸim să întărim capacitatea administrativă - lucru pe care ne propunem să îl realizăm prin procesul de descentralizare, dar ÅŸi prin celelalte elemente ale reformelor - acest deziderat nu va fi posibil.

Cum se va realiza descentralizarea?

Procesul de descentralizare se va produce în câteva etape:

1. Etapa de  instituÅ£ionalizare. La această etapă vor fi create Comisia paritară ÅŸi grupurile de lucru, care vor avea printre competenÅ£e coordonarea acestui proces. O jumătate din această comisie va fi constituită din reprezentanÅ£ii autorităţilor centrale, cealaltă jumătate - ai autorităţilor locale ÅŸi societăţii civile. Åži deoarece reuÅŸita descentralizării depinde în mare măsură de modul în care va fi organizat procesul, Guvernul, prin intermediul Cancelariei de Stat, promovează un format extins de consultări publice cu toÅ£i actorii ÅŸi partenerii implicaÅ£i în procesul de reformă.  

2. Etapa de conceptualizare. Grupurile de lucru asistate de partenerii de dezvoltare ÅŸi reprezentanÅ£ii societăţii civile vor analiza situaÅ£ia existentă ÅŸi vor propune o Strategie însoÅ£ită de un plan concret de acÅ£iuni, pe etape, care va fi supus consultărilor ÅŸi dezbaterilor. Această Strategie trebuie să ne dea răspuns la întrebările: până unde (către cine) mergem cu delegarea competenÅ£elor? Cum vom  face transferurile financiare?

Astfel, iniÅ£ial vom adopta o strategie cadru, cu identificarea priorităţilor, etapelor de descentralizare. 

3. Etapa de implementare. Ea va include elaborarea planurilor de descentralizare pe sectoare, domenii ÅŸi implementarea lor. După aceasta vor fi selectate o serie de centre-pilot în cadrul cărora va începe testarea strategiilor de descentralizare.

4. Etapa de modernizare a administraÅ£iei publice urmează să demareze imediat la toate nivelurile. Îmbunătăţirea capacităţii administrative trebuie să aibă loc în mod permanent ÅŸi continuu. În acest sens avem suficientă susÅ£inere din partea donatorilor.

Indiferent de apartenenÅ£a politică sau de relaÅ£iile între conducătorii la nivel raional ÅŸi de primării locale, cetăţeanul trebuie să fie beneficiarul acÅ£iunilor ÅŸi a normei legale.

Având în vedere faptul că reforma de descentralizare a întârziat enorm, se impune un ritm ascendent în calendarul acestei reforme. Descentralizarea trebuie să constituie un obiectiv de interes naÅ£ional în acest an, obiectiv care să fie realizat de întreaga clasă politică a Republicii Moldova.

 

Victor Bodiu, Ministru de Stat

 

Copyright © 2024 Cancelaria de Stat a Republicii Moldova
Toate drepturile rezervate